De opmars van passie voor je werk

Vroeger deed je je job gewoon graag. Vandaag word je geacht om passie te hebben in je werk. Dat aanvoelen is intussen ook wetenschappelijk onderzocht. Jon Jachimowicz and Hannah Weisman van de Harvard Business School lieten de voorbije vijftien jaar maar liefst 200 miljoen jobadvertenties bestuderen. Ze kwamen tot de bevinding dat het aantal vacatures dat expliciet verwees naar passie steeg van 2% tot 16%. Het ging om werkgevers die duidelijk verwezen naar de nood aan of vraag naar passie in de openstaande job.

Een beetje passie kan geen kwaad, maar we moeten er dus ook niet mee overdrijven. Zo heeft passie en engagement in een professionele context ook valkuilen. “Het zijn doorgaans de mensen die sterk geëngageerd zijn, die soms tegen hun grenzen botsen en een hoog risico vertonen om tegen een burn-out aan te lopen”, oppert Peggy De Prins van Antwerp Management School.

Engagement en opleiding zijn dé werktrends in 2023
Dat passie en engagement in de lift zitten blijkt ook uit een recente studie in ons land. Uit onderzoek uitgevoerd door HR-bedrijf Berenschot bij 180 HR-professionals blijkt dat maar liefst 94% van de organisaties vorig jaar problemen had met werving en selectie. Dit jaar zou dat percentage licht dalen (tot 88%), al blijft het dus hoog.

Toch is werving en selectie dit jaar niet de grote trend op de werkvloer. Dat zijn opleidingen (gestegen van plaats twee naar één), naast betrokkenheid en engagement (van drie naar twee op een jaar tijd). Of hoe engagement komt opzetten:

  1. Opleiding, scholing en inzetbaarheid
  2. Betrokkenheid, engagement en employee experience
  3. Werving en selectie, employer branding
  4. Beleid rond arbeidsvoorwaarden
  5. Performance management en beoordeling

(bronnen: TVOO, Jobat, Go for happy Magazine, The Economist)

Ga naar de inhoud