Fluitend naar je werk

Actueel...

Veilig naar de coach

Veilig naar de coach
Geplaatst op: 16 mei 2020

Naast online coaching ook weer 'live' contact, maar wel volgens de RIMV-regels. Zie de infographic.

Lees verder...
Een op de vijf Nederlanders vindt zijn baan saai

Een op de vijf Nederlanders vindt zijn baan saai
Geplaatst op: 2 mei 2020

Ruim een op de vijf Nederlanders ervaart zijn baan als enigszins of erg saai. Dat komt naar voren uit een studie van marktonderzoeker Ipsos onder ruim vijfhonderd werkende Nederlanders tussen de 16 en 74 jaar. (Foto Pixabay)

Lees verder...
Oproep Noloc en OVAL: Zet nu loopbaanadvies in, uitstel levert schade op

Oproep Noloc en OVAL: Zet nu loopbaanadvies in, uitstel levert schade op
Geplaatst op: 29 april 2020

Er speelt zich een groot drama af op de arbeidsmarkt in de Coronacrisis. De werkzekerheid van veel medewerkers staat enorm onder druk en een grootschalig baanverlies dreigt, met alle problemen en kosten van dien voor...

Lees verder...
10 tips om het overzicht op je werk te behouden

10 tips om het overzicht op je werk te behouden
Geplaatst op: 29 april 2020

Sommige mensen weten elke vorm van chaos het hoofd te bieden. Meer werk? Het past allemaal mooi in hun planning, want daar hadden ze al weken op voorhand ruimte voor voorzien. (Foto Pixabay)

Lees verder...

Volg ons

twitterlinkedin


Actueel

Veilig naar de coach

Een op de vijf Nederlanders vindt zijn baan saai

Ruim een op de vijf Nederlanders ervaart zijn baan als enigszins of erg saai. Dat komt naar voren uit een studie van marktonderzoeker Ipsos onder ruim vijfhonderd werkende Nederlanders tussen de 16 en 74 jaar. Toch valt de situatie in ons land nog mee, concluderen de onderzoekers, die de meningen van in totaal ruim 20.000 mensen uit verschillende landen peilden. Wereldwijd omschrijven drie op de tien mensen hun werk als saai.

 

Nederland kent samen met Duitsland het hoogste aandeel van de bevolking dat hun werk niet belangrijk vindt, toont het onderzoek. Bijna een vijfde van alle Nederlanders hecht minder belang aan zijn baan. In Duitsland is dat het geval bij 21 procent van de ondervraagden. Het wereldwijde gemiddelde ligt op slechts 8 procent.

 

Gemiddeld hopen werkende Nederlanders rond hun 62e met pensioen te gaan, aldus de onderzoekers. Het wereldwijde gemiddelde ligt bij 57 jaar en in Maleisië hoopt men al met 50 jaar met pensioen te gaan. Wereldwijd is de gemiddelde pensioengerechtigde leeftijd 59 jaar.

 

De verwachting onder werkende Nederlanders is volgens Ipsos dat ze gemiddeld tot hun 65e zowel lichamelijk als geestelijk nog goed in staat zijn om te werken. In Polen verwachten mensen dat ze gemiddeld al met 44 lichamelijk en geestelijk niet meer in staat zijn om te werken. In de rest van de wereld ligt het gemiddelde bij 60 jaar.

 

Werkende Nederlanders denken verder dat ze nog tot hun 58e een goede kans hebben om een baan te vinden, schrijft het onderzoeksbureau. In de rest van de wereld is dit 49 jaar. En Italianen verwachten zelfs al met 41 geen werk meer te kunnen vinden.

 

Bron: nieuws.nl

10 tips om het overzicht op je werk te behouden

Sommige mensen weten elke vorm van chaos het hoofd te bieden. Meer werk? Het past allemaal mooi in hun planning, want daar hadden ze al weken op voorhand ruimte voor voorzien. Spijtig genoeg zijn deze mensen vaak een unicum en behoort de meerderheid niet tot deze zeldzame groep van werknemers. De meeste mensen hebben nood aan een houvast in tijden van een paperassenstorm, daarom hebben we hier enkele tips.

 

Meestal draait het inderdaad om het hebben van een planning. Niet heel je leven moet schematisch uitgestippeld zijn, maar lijstjes en bewust geplande cool-downpauzes zijn mooi meegenomen.

 

1. Een ding tegelijk

Het is verleidelijk om te multitasken, want het geeft je het tijdelijke gevoel om sneller te gaan als je met meer dingen tegelijk bezig bent. Meestal is dat echter niet zo. Het is vooral afleidend en uiteindelijk zit je met meerdere dingen die nog niet afgewerkt zijn en toch tijd opslurpen. Stel dus prioriteiten of beslis gewoon om één ding af te werken. Het verhoogt je focus en het geeft je een voldaan en zekerder gevoel.

Doelgericht werken verhoogt je productiviteit. Target per target halen voelt elke keer als een kleine overwinning. Werk dus taak per taak af. Hoe?

 

2. To-do-lijstjes

Maak een lijstje om een overzicht te bewaren van wat je nog moet doen. Het kan helpen om te focussen op de prioriteiten. Ben je klaar? Dan streep je het van de lijst.

Iedereen heeft zijn eigen manier om zo’n lijstjes bij te houden. Sommige mensen plannen een week op voorhand, voor sommige mensen is het een dag-tot-daggewoonte. Sommige mensen zullen enkel een lijstje maken voor een reeks taken die zich plots hebben opgestapeld om snel weer een overzicht te krijgen. Deze lijstjes kunnen ook helpen bij het onderscheiden van hoofd- en bijzaken.

 

3. Weeg af wat belangrijk is

Het woord prioriteit is al enkele keren gevallen, maar als je een drukke job hebt, is het soms moeilijk om te zien wat écht belangrijk is en wat je voor later kan houden. Soms moet je afwegen wat je echt zelf moet doen, wat kan wachten, wat nu moet gebeuren en wat je kan doorschuiven naar iemand anders.

Zeker in tijden van stress en deadlines moet je zien dat je je geen overbodige taken op de hals haalt. Is het niet nodig dat jij het doet? Schrappen. Is het iets zonder vervaldatum? Zet het onderaan de lijst.

 

4. There’s an app for that…

To-do-apps, online agenda’s, overzichtelijke digitale notitieboekjes, handige alarmsystemen… Er zijn ontzettend veel handige digitale tools te vinden om je werk zo efficiënt mogelijk in te delen. Je kan ze gebruiken om reminders in te stellen of om doelgerichter te werken. Er zijn zoveel mogelijkheden, dus benut je smartphone en laptop zo goed mogelijk.

 

5. Gebruik een agenda

Je kan ook oldschool een papieren agenda gebruiken, het hoeft niet altijd digitaal te zijn. De papieren agenda en een notitieboekje hebben hun nut al jaren bewezen en zijn betrouwbaar en efficiënt. Je ziet meteen of je een afspraak hebt, vermijdt dubbele boekingen en plant dagspecifieke taken in.

Hou je agenda dicht bij de hand, zodat je alles meteen kan inschrijven. Doe je dat niet dan kan je wel eens met verkeerd ingeplande afspraken te maken krijgen en loopt het mis.

 

6. Plan randtaken in

Opruimen, spammail filteren, administratie… Tijdrovende, ongemakkelijke taken die je liever uitstelt of juist wel doet.

Plan er enkele keren per week een moment voor in, zodat het niet te erg afleidt van je andere belangrijkere bezigheden. Je bureau opruimen kan je best ’s avonds na je werk doen, je administratie op donderdagochtend. Spammail filteren is misschien iets dat bij jou best op maandagmorgen voor het begin van je werkweek past?

 

7. Plan ontspanning

Niet enkele de ongemakkelijke zaken moeten gepland worden. Ook rust is essentieel. Een cool down periode, een wandeling, lunchpauze, even naar muziek luisteren, sporten, een meditatiesessie… het zijn allemaal manieren om even tijd in te lassen om tot jezelf te komen. Voel zelf aan hoeveel je nodig hebt. Voel je er niet schuldig over, het is een investering.

Wie een frisse geest heeft tijdens de dag, werkt efficiënter. Je bent weer scherper én je werkt met meer plezier.

 

8. Praat

Niet enkel het sociale aspect is belangrijk. Al is het niet te onderschatten. Wie door stress veel op zichzelf zit, gaat zich misschien te veel afsluiten en zichzelf isoleren.

Praten met vrienden of collega’s kan ook tot nieuwe inzichten leiden. Een frisse blik op een probleem waar je al een tijd mee zit, kan een blokkade opheffen. Misschien is een ander perspectief of het verbaliseren van het probleem alles wat je nodig had om tot een doorbraak te komen. Bespreek dus ook problemen. En leer van je omgeving.

 

9. Sluit je werkdag af

Het is niet altijd gemakkelijk om de knop in je hoofd om te draaien na je werkdag. Soms blijf je nog uren napiekeren over een bepaalde taak of een telefoontje. Probeer dat te vermijden.

Leg vast wanneer je werkdag begint en wanneer hij eindigt, zodat je met een gerust gevoel je werk kan afsluiten. Probeer zoveel mogelijk taken volledig af te hebben. Dingen die blijven liggen of niet afgerond zijn, blijven je vaak achtervolgen. Je blijft erover nadenken, zodat je hoofd niet ‘leeg’ is als je naar huis gaat. Laat je werk zo goed mogelijk op kantoor.

 

10. Blik terug

Op het einde van je werkdag maak je best even tijd om terug te blikken op je dag.

Neem een kwartiertje om je to-do-lijstje te overlopen. Heb je al je doelen bereikt? Zo niet, ga je de overgebleven taken nu nog afhandelen of begin je er je takenlijstje van morgen mee? Ben je zelf tevreden over wat je hebt bereikt? Hoe kan je dit morgen anders of beter doen? Stel desnoods al een volgend lijstje op.

 

Door te reflecteren over je dag, sluit je deze ook af.


(bronnen: Jobat, Manners)

Oproep Noloc en OVAL: Zet nu loopbaanadvies in, uitstel levert schade op

Er speelt zich een groot drama af op de arbeidsmarkt in de Coronacrisis. De werkzekerheid van veel medewerkers staat enorm onder druk en een grootschalig baanverlies dreigt, met alle problemen en kosten van dien voor de samenleving. Juist nu is het belangrijk om loopbaanvaardig en daarmee wendbaar op de arbeidsmarkt te zijn. De behoefte aan en de noodzaak van loopbaanbegeleiding, steun en advies is niet eerder zo groot geweest. OVAL en Noloc doen een oproep aan werkgevers om niet af te wachten maar nu loopbaanbegeleiding in te zetten. Het is belangrijk dat minister Koolmees stimuleringsmaatregelen treft om de schade te beperken.

 

Houd de arbeidsmarkt in beweging

Het UWV meldt 42% meer WW-uitkeringen in maart ten opzichte van februari. Een steekproef gehouden onder 150 HR-professionals, uitgevoerd door Berenschot en AFAS, laat nu al een vacaturestop zien bij een op de drie organisaties. Er zijn signalen dat de coronacrisis de arbeidsmarkt voorlopig zal blijven verstoren. Dat is zorgwekkend. De anderhalvemetersamenleving is de nieuwe realiteit. Loopbaanbedrijven en loopbaanprofessionals staan klaar voor medewerkers om hen te helpen gezond en duurzaam inzetbaar te blijven in deze toch al ingewikkelde tijd. Leden van OVAL en Noloc dragen met kennis en ervaring bij aan een arbeidsmarkt die in beweging blijft. Zij zijn er voor medewerkers die hun baan verliezen, dreigen uit te vallen door stressklachten, geconfronteerd worden met nieuwe loopbaanvragen of voor ingrijpende ontwikkelvraagstukken komen te staan.

 

Stimuleer met Ontwikkeladvies 45+ en SLIM- regeling

Noloc en OVAL zien een belangrijke rol voor het Ministerie van SZW om werkgevers te stimuleren om loopbaanadvies in te zetten. Op 10 januari 2020 kwam er een einde aan de succesvolle subsidieregeling waardoor alle werkenden van 45 jaar en ouder gebruik konden maken van gratis ontwikkeladvies. OVAL en Noloc roepen minister Koolmees op om het Ontwikkeladvies 45+ te heractiveren. Of nog beter: maak er een regeling voor 40-plussers van. Zij roepen de minister op om het mogelijk te maken dat de SLIM-regeling ook kan worden ingezet voor met werkloosheid bedreigde werknemers door de corona-crisis en adviseren de aanvraagtijdvakken voor de regeling langer open te stellen. Deze stimuleringsmaatregelen kunnen voor werkend Nederland de schade door baanverlies beperken en waar nodig zorgen voor een goede transitie naar ander werk voor werknemers.

 

Bron: Noloc.nl

In 7 stappen naar Het Betere Thuiswerken

We werken deze crisisweken zo veel mogelijk thuis. Voor de een zegen, de ander haat het. Hoe dan ook, wie half-onderuitgezakt in een te lage bureaustoel met een ontbrekend wieltje, gekleed in een vies t-shirt, de hele dag simultaan eet, muist, veegt en drinkt, met een oog op de zoveelste aflevering van Breaking Bad en het andere op die leuke buurvrouw of -man beneden … die is echt fout bezig. Hoe moet het dan wel? Hier 6 tips voor de structurele thuiswerker. En een acute, voor al die mensen die wel moeten.

 

Thuiswerken. Hoewel steeds meer geaccepteerd, roept het nog veel vragen en argwaan op. Vooral bij mensen die ‘het’ zelf niet mogen, kunnen of liever niet doen. Zo is de mythe onuitroeibaar dat de thuiswerker vooral werkt in pyama, en weinig tot geen werk doet omdat hij en zij vooral met de was, de kinderen en de buren bezig is.

 

Laat jij je afleiden?

Het tegendeel is vaak waar, blijkt uit steeds meer onderzoeken van niet de minste universiteiten. Zoals dat van Stanford University. Rebecca Knight haalt dat onderzoek aan in een artikel in de Harvard Business Review. Mensen die vanuit eigen huis werken zijn productiever, ze werken efficiënter en ze zijn ook nog eens meer betrokken bij de zaak. Dat komt deels omdat ze minder afleidingen hebben dan kantoor- of groepswerkers. Maar het komt ook omdat werkgevers vooral de mensen met veel verantwoordelijkheidsgevoel thuis laten werken. En die laten zich minder vaak, snel en gemakkelijk afleiden.

 

Discipline is echt vereist

Je moet het dus aankunnen, dat thuiswerken. Niet iedereen kan de zelfdiscipline opbrengen om elke dag op tijd achter een fatsoenlijk bureau te gaan zitten in het eigen huis, met allerlei leukere zaken vlakbij. Maar het kan echt wel, en de gedachte dat je die verloren tijd in de spits kan besteden aan leuker dingen is een belangrijke motivator. Rebecca Knight komt met een zes-stappenplan om vaker thuis te werken. We doen er een eerste stap bij voor mensen die nu ‘acuut’ moeten thuiswerken.

 

1} Hou je met discipline aan je werkroutine(s)

OK, je kunt niet meer in de auto of de trein eerst een uurtje Facetimen, je rustigjes laten opkikkeren door instant-frappucchino en radiocoryfeeën of de Metro lezen voordat je fris en fruitig achter je bureau kruipt. Maar toch raden veel ervaringsdeskundigen (waaronder schrijver dezes) met klem aan: hou je aan een soortgelijke routine aan het begin van elke werkdag. Kruip niet in nachtgoed achter de peecee. Eerst douchen en fatsoenlijk aankleden, bijna net zo netjes alsof je naar je werk gaat. Maak een ommetje, laat de hond uit. Je werkt er wat serieuzer door. Neem echte koffie- en lunchpauzes, net zoals op ‘de zaak’. Maak en hou virtueel contact met collega’s. Zeker ook met de manager of leidinggevende, hij of zij moet weten dat je er bent en dat je productief werk doet.

 

Dan nu de tips voor mensen die (weer) wat structureler willen (of moeten) thuiswerken.

 

2} Waarom wil je thuiswerken?

De eerste vraag die de manager zal stellen. En het eerste waar een serieuze thuiswerker goede antwoorden op zal moeten hebben. Bijvoorbeeld: meer tijd nodig hebben voor geconcentreerd werk, zoals onderzoeken, rapporten en analyses maken. Dat komt er op kantoor vaak niet van, door de melee van koffie- en lunchafspraken, team-ups, vergaderingen, telefonades van jezelf en anderen, en ‘spontane’ ontmoetingen. Makkelijker werk- en privétaken combineren kan ook een goede aanleiding zijn, mits het werk afkomt en je daarvoor de discipline kunt opbrengen. Wie zich makkelijk laat afleiden door kind of kat, kan beter een concentratiewerkplek in het bedrijfspand zoeken.

 

3} Maak een plan.

Fulltime thuiswerken is duidelijk op zijn retour, sinds de terug-naar-kantooracties van grote bedrijven als Yahoo en IBM. Bepaal dus een of enkele dagen per week waarop je – in principe ? zou willen thuiswerken. Veel mensen komen dan met vrijdag. Maar pas op met die dag, zegt Knight terecht, want dan lijkt het eerder of je je weekend langer wilt maken. Woensdag is een betere thuiswerkdag. Die heeft met het weekend niks te maken, maar wel met de vrije middag op veel scholen in Nederland. Duidelijke afspraken over aanwezigheid tijdens de thuisdag kunnen deze bezwaren verminderen. Op welke tijden is de thuiswerker aanwezig om snel te kunnen reageren op mails, apps en telefonades van collega’s? En wanneer niet, juist om geconcentreerd door te kunnen werken? Geef in het thuiswerkplan ook aan onder welke omstandigheden je de thuiswerkdag opgeeft of omruilt. Welke vergaderingen en bijeenkomsten zijn belangrijk genoeg? Wie flexibiliteit toont, heeft een streepje voor.

 

4} Overleggen met de manager.

Het thuiswerkplan moet kort (1 A4), duidelijk en simpel zijn: dit wil de thuiswerker, dat zijn de redenen, en dit zijn de voordelen voor dit bedrijf, de medewerker en deze functie. Vooral dat laatste is een belangrijk verkoopargument. Mits het ingaat op de concrete voordelen in deze situatie. Algemeenheden en verwijzingen naar wetenschappelijk onderzoek (“je bent al gauw twintig procent productiever”) zeggen niet zoveel – wie zegt dat dit ook in deze situatie zo zal zijn? Wie aangeeft wat hij sneller afkrijgt, en hoeveel tijdwinst dat oplevert, staat sterker. Met benadrukken dat je hierdoor zelf prettiger werkt is niets mis, stelt Knight. De manager kan dat argument gebruiken als hij je graag wil behouden. Laat het plan even inweken, nadat je het hebt gepresenteerd. Er moeten vaak eerst procedures worden gecheckt, arbo-voorwaarden en precedentwerkingen worden onderzocht. Zeker in grotere organisaties vraagt bureaucratie enige tijd.

 

5} Experimenteren!

Zeker wanneer de manager niet direct warmloopt voor het idee, kan een proefperiode van enkele maanden hem of haar over de streep trekken. Mits de thuiswerker dat serieus aanpakt. Dus: goed bijhouden wat elke week is bereikt: wat is af, hoever is de rest, wat is het werkplan voor de komende week. Dit mag, zeker in het begin, best wat worden overdreven met tweewekelijkse of zelfs dagelijkse lijstjes, stelt Knight. De thuiswerker laat zo zien dat hij het echt kan, en ook wil. Waar de grens ligt, merkt u zelf wel. Rond de proefperiode af met een heuse evaluatie van wat is bereikt.

 

6} Constructief blijven.

Zoals gezegd, thuiswerken heeft recentelijk aardig wat negatieve publiciteit gekregen. Veel grote ondernemingen hebben hun thuiswerkers weer naar kantoor gehaald, fulltime thuiswerken doen alleen nog de ‘echte’ zelfstandigen. Best kans dus dat het verzoek wordt afgewezen. Meestal zal dat zijn omwille van het precedent: als ik het jou toesta, moet ik het iedereen toestaan. Je kunt dan voorstellen om te onderzoeken hoe andere bedrijfsorganisaties in dezelfde branche of regio met thuiswerken omgaan. Misschien hebben zij beleid dat beter past bij de organisatie? Je geeft je manager dan meer argumenten om thuiswerken toch toe te staan, onder voorwaarden die gebruikelijk(er) zijn binnen de branche.

 

7} Just Do It.

De beste manier om te laten zien dat iets kan, en om twijfelaars over de streep te trekken is vaak: het gewoon doen. Laat zien dat je vanuit huis zeer productief kan zijn, juist wanneer de wegen vol staan door slecht weer of wanneer een stroomstoring het sporennet plat legt. Wie bewijst dat hij goed kan doorwerken, zelfs met een zeurderig kind of een lastige kabelmonteur in zijn nek, slaat de tegenstanders diverse argumenten uit handen. Vanzelfsprekend moet je werkgever erin geloven, en misschien ook meebetalen aan fatsoenlijk meubilair voor je thuiswerkplek. Een wiebelige keukentafel kan echt niet.

 

Toepassen naar eigen inzicht

Rebecca Knight eindigt haar zeer leesbare artikel met een korte checklist van de do’s en dont’s voor mensen die willen thuiswerken. Net zoals het hele artikel staan er zinnige tips in. Maar het geheel leest vrij nadrukkelijk als ‘willen winnen’. Dat geldt zeker haar laatste tip om er sneaky aan te beginnen op een dag waarop je toch niet naar kantoor kunt komen. Weinig managers in Europa willen zo voor het blok worden gezet. Maar aan de andere kant: de echt gemotiveerde thuiswerker laat zich door een afwijzing niet ontmoedigen. Onze overlegcultuur maakt het makkelijker om na wat tijd met een nieuw voorstel te komen

 

Bron: overduurzameinzetbaarheid.nl

Copyright © Fluitend naar je werk 2020 Webdesign & CMS : DO IT-online