Fluitend naar je werk

Actueel...

Liever meer verlof dan een auto van de zaak

Liever meer verlof dan een auto van de zaak
Geplaatst op: 15 februari 2018

Niet het salaris, maar een goede balans tussen werk en privé is voor veel werknemers het belangrijkst bij de keuze van een baan.

Lees verder...
5 voorspellingen voor 2018 over werk

5 voorspellingen voor 2018 over werk
Geplaatst op: 15 februari 2018

Outsourcing aan robots, positieve leiders en feedforward-gesprekken: dat staat ons in 2018 te wachten. En bovendien dat work-life balance niet meer van deze tijd is.

Lees verder...
8 tips om je grenzen aan te geven en te behouden

8 tips om je grenzen aan te geven en te behouden
Geplaatst op: 15 februari 2018

Grenzen zijn essentieel voor een goede relatie en eigenlijk ook voor een gelukkig leven. Maar waar ligt nou jouw grens? Hoe voel je aan wat jouw grenzen zijn en hoe geef je dan je grenzen aan?

Lees verder...
5 tips bij een burn-out

5 tips bij een burn-out
Geplaatst op: 14 december 2017

Het begint langzaam door te dringen dat het voorkomen van psychische ellende veel aantrekkelijker is dan het moeten laten behandelen ervan. Sommige mensen doen alles goed, en krijgen toch een burn-out. Toch is het nemen van je eigen aandeel ook psychologisch....

Lees verder...

Volg ons

twitterlinkedin


Actueel

8 tips om je grenzen aan te geven en te behouden

Grenzen zijn essentieel voor een goede relatie en eigenlijk ook voor een gelukkig leven. Maar waar ligt nou jouw grens? Hoe voel je aan wat jouw grenzen zijn en hoe geef je dan je grenzen aan? Volgens psychologe en coach Dana Gionta is het aangeven van grenzen voor de meeste van ons lastig. Jammer, want weten wat je grenzen zijn maakt het leven stukken makkelijker. Onderstaand geeft Dana Gionta 8 tips om je grenzen aan te geven en te behouden.

 

1. Weet wat je wilt en waar je staat

Je kunt je grenzen niet aangeven als je niet weet waar je zelf staat. Dus probeer achter je emotionele en mentale grenzen te komen. Denk na over wat jij wilt tolereren en accepteren en wat je oncomfortabel en gestrest maakt. Deze gevoelens helpen je om je grenzen te vinden.

 

2. Maak contact met je gevoel

Wanneer jij je ongemakkelijk voelt in een gesprek ga dan voor jezelf na waar dit gevoel vandaan komt. Probeer tot jezelf te komen, niet over je gevoelens heen te walsen en aan te voelen of er een grens wordt overschreden. Probeer te luisteren naar je hart en niet altijd naar je verstand.

 

3. Wees direct

Bij sommige mensen is het niet nodig om, wanneer jij je grenzen kent, deze duidelijk kenbaar te maken in een gesprek. Vaak zijn dit mensen die dezelfde communicatiestijl, persoonlijkheid en visie hebben als jij. Jullie benaderen dingen hetzelfde. Maar wanneer je iemand tegenkomt met een andere persoonlijkheid of culturele achtergrond kan het zijn dat je duidelijk moet zijn over jouw grenzen. Want wat voor de één een hele normale manier van communiceren is hoeft voor de ander helemaal niet zo te zijn. Je hoeft daarom niet mee te gaan in de stijl van de ander, je mag best aangeven dat iets voor jou niet prettig is.

 

4. Geef jezelf toestemming

Angst, schuldgevoel en onzekerheid zijn valkuilen als het gaat om grenzen aangeven en aanvoelen. We kunnen bang zijn voor de reactie van de ander als we onze grenzen aangeven of we voelen ons schuldig als we tegen een familielid of goede vriend ingaan. Vaak denken we dat we maar met een situatie moeten dealen, omdat we denken dat het allemaal niet zo veel uit maakt, maar wanneer je constant dingen vergoelijkt ga je dus constant over jouw grens heen. Grenzen zijn een teken van zelfrespect, dus geef jezelf toestemming om grenzen aan te geven.

 

5. Zelfbewustzijn

Nogmaals, grenzen hebben alles te maken met jouw emoties en het honoreren van jouw gevoel. Als je merkt dat je grenzen weer vervagen kun je jezelf afvragen wat er is veranderd. Wat doe ik nu of wat doet de ander nu, waarom voel ik me nu zo? En vraag jezelf dan af wat je aan de situatie gaat veranderen. Waar heb je wel controle over?

 

6. Denk eens na over je verleden en het heden

Hoe ben je opgevoed en wat was je rol binnen het gezin? Lette je altijd op of anderen het wel naar hun zin hadden, dan doe je dat nu waarschijnlijk nog. Waardoor je het normaal vindt om je eigen gevoelens te negeren en op de tweede plaatst te zetten.

 

Maar kijk ook eens naar je omgeving. Werk je in een omgeving waar je collega’s allemaal overwerken? En waar niemand gewoon om half 6 naar huis gaat? Dan voel je als vanzelf de druk om ook altijd langer door te werken en alles te geven. Het kan moeilijk zijn om een van de weinigen te zijn die gezonde grenzen aangeeft. Maar luister naar jouw gevoel en gedraag je daar ook naar. Het is jouw leven.

 

7. Zorg goed voor jezelf

Geef jezelf toestemming om goed voor jezelf te zorgen. Wanneer je goed voor jezelf zorgt dan gaat het aangeven van grenzen stukken makkelijker. Voor jezelf zorgen betekent ook dat je luistert naar je gevoel en daar iets mee doet. Wanneer we onszelf goed voelen zijn we ook betere partners, moeders, collega’s of vrienden.

 

8. Wees assertief

Vaak verwachten we dat andere mensen weten wat ons pijn doet. Maar mensen kunnen geen gedachten lezen. Daarom is het belangrijk om mensen duidelijk maar respectvol aan te geven wat jij wilt en verwacht.

 

Bron: Herhealth.nl 

5 voorspellingen voor 2018 over werk

Outsourcing aan robots, positieve leiders en feedforward-gesprekken: dat staat ons in 2018 te wachten. En bovendien dat work-life balance niet meer van deze tijd is. Het is HR- en well-being-specialist Attentia die vijf HR-trends voor 2018 voorspelt.

 

1. Exit work-life balance

Mensen die streven naar work-life balance zitten sneller met een burn-out. Want die balans is echt niet meer van deze tijd: niet alleen word je in je vrije tijd geconfronteerd met werkgerelateerde dingen, tijdens het werk glipt je privéleven er soms tussen. “Wie checkt er niet snel even het nieuws tijdens de lunch of de Whatsapp-groep van de school van de kinderen?”, stelt Mirabel Hoys, lead consultant HR & well-being bij Attentia. “In 2018 draait het meer rond integratie van werk en persoonlijk leven, bedrijven zullen dat inzien en daarop inzetten.”

 

Niet alleen werk en privé, maar ook HR en well-being, twee werelden die vroeger heel ver uit elkaar lagen, komen dichter bij elkaar. Dat is een visie die Attentia alleen maar toejuicht. “Bedrijven zijn meer en meer bezig met psychosociale aspecten én investeren erin, bijvoorbeeld via risicoanalyses en ondersteuning op het terrein. Soms zelf 24 uur op 24 en 7 dagen op 7”, oppert Hoys.

 

2. Daar zijn de robots

Qua HR en well-being doen bedrijven nog heel wat interne functionele processen manueel (berekenen vakantierechten, aanvraag educatief verlof enzovoort). “In 2018 gaan bedrijven die functionele taken en processen meer uitbesteden aan HR- en well-being-partners, die de middelen, schaalgrootte en mogelijkheden hebben om die processen te automatiseren en robotiseren”, meent Guy Van Hauwermeiren, directeur consulting bij Attentia.

 

Toch gaat het, zelfs in het digitale tijdperk, niet zozeer over tools, maar over mensen. “Neem nu individuele beloning. Er zijn bijvoorbeeld medewerkers die in de zomer een grotere wagen willen. Of hun salaris deels willen gebruiken om bij te studeren. Bedrijven die dat faciliteren met digitale tools, zetten hun medewerkers aan het stuur van hun eigen carrière.”

 

3. Meten is weten

Organisaties reiken hun medewerkers steeds vaker tools aan die hun zelfredzaamheid én actieve participatie in hun eigen gezondheid verhogen. “Denk aan enquetes en metingen, bijvoorbeeld met activiteitentrackers. Op die manier krijgen werknemers zelf continu meer inzicht in hun gezondheid, in plaats van één keer per jaar een foto”, weet Lieve Mets, directeur risicobeheersing bij Attentia. “Bovendien krijgen ze zo ook meer verantwoordelijkheid over hun eigen mentale en fysieke gezondheid.”

 

4. De positieve leider

Als je het aantal burn-outs ziet en daarbij het aantal mensen telt dat zich niet geapprecieerd voelt op het werk, is het duidelijk dat we nood hebben aan een nieuw soort leiderschap. “Leiders zullen inzien dat ze hun mensen productiever maken wanneer ze hen inspireren, op een correcte manier benaderen en autonomie bieden”, weet Tim Vermeire, lead consultant corporate vitality.

 

Bij leiderschap hoort ook de opmars van positieve psychologie, iets wat in de Verenigde Staten al langer van toepassing is. “In 2018 zullen de meeste bedrijven in ons land inzien dat ze moeten focussen op het psychologisch en mentaal kapitaal van de medewerkers, met openheid, positiviteit, zelfsturing en veerkracht als essentiële ingrediënten.”

 

5. Geen feedback, maar feedforward

Medewerkers die progressie maken, zijn gemotiveerde medewerkers. “Dus waarom één keer per jaar terugkijken, als je dat evaluatiemoment ook zou kunnen gebruiken om naar de toekomst te kijken?”, vindt Guy Van Hauwermeiren. “Het is veel interessanter om samen te kijken waar de medewerkers willen staan en welke stappen ze daarvoor moeten zetten, als link tussen het doel van de organisatie en de identiteit van de medewerkers.”?

 

Bron: Jobat.be

Liever meer verlof dan een auto van de zaak

Hoe zorg je als werkgever dat een getalenteerde kandidaat voor jou kiest en niet voor de concurrent? Idee: investeer in een goede werk-privébalans voor werknemers. Dat vinden hoogopgeleiden namelijk steeds belangrijker, blijkt uit onderzoek. Uit de jaarlijkse ondervraging van uitzendorganisatie Walters People onder bijna duizend Nederlanders blijkt dat zij een goede werk-privébalans op nummer één zetten bij het uitzoeken van een nieuw baan, gevolgd door fijne collega’s en een inhoudelijk uitdagende functie.

 

Ook uit recent onderzoek van HR-dienstverlener Raet blijkt dat Nederlandse werknemers een goede verdeling tussen werk en vrije tijd belangrijk vinden. In hun jaarlijkse onderzoek onder 1.400 medewerkers wordt de werk-privébalans door 62 procent van de ondervraagden als belangrijke factor voor werkgeluk genoemd en het vaakst op nummer één gezet.

 

Maand vaderschapsverlof

 Geld is voor de huidige zoekende werknemer kortom geen dealbreaker meer, aandacht voor het leven naast het werk des te meer. En dus kunnen werkgevers goede sier maken met regelingen die dat faciliteren. Zo kondigde ING afgelopen zomer een cao aan, waarin werkende vaders een maand betaald vaderschapsverlof krijgen, en lieten ook Microsoft en ABN Amro vorige maand weten ruimere verloven voor vaders te zullen bieden.

 

Laura den Dulk, die als hoofddocent bestuurskunde en sociologie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam onderzoek doet naar de werk-privébalans in verschillende type organisaties en landen, kan wel een verklaring geven voor de toegenomen aandacht voor een beter evenwicht tussen werk en privé. „Nu de markt weer aantrekt en voor hoogopgeleide werknemers een goed salaris en uitdagend werk vanzelfsprekend is, kunnen zij gaan nadenken over wat ze daarnáást nog allemaal willen. Tijdens de economische crisis hielden mensen zich stil en was je blij dat je een baan had. Nu hebben werknemers meer ruimte hun wensen kenbaar te maken.”

 

Dat werknemers die eisen kunnen stellen is volgens Den Dulk overigens wel een teken van welvaart, maar niet zozeer van luxe. „Een goede balans tussen werk en privé is gewoon noodzakelijk. De dertigers van nu komen het hoogst uit in de cijfers over overspannenheid en burn-outs. Ze moeten allemaal hard werken, maar hebben in andere domeinen van het leven ook hun verplichtingen: de zorg voor kinderen of een ouder, vrijwilligerswerk in onze participatiemaatschappij.” Bovendien maakt digitalisering en globalisering de grens tussen werk en privé intussen steeds vager. „In het weekend je mail checken of ’s avonds bellen met Azië omdat het daar dan dag is, is voor steeds meer mensen volstrekt normaal.”

 

Den Dulk denkt daarom dat werkgevers zich kunnen onderscheiden door de mogelijkheid tot het opnemen van een betaald zorgverlof te bieden. „Je kunt als werkgever bijvoorbeeld zeggen: we passen je werktijden aan, aan de situatie thuis.” Ook bestaat er zoiets als een calamiteitenverlof: de mogelijkheid weg te kunnen als je kind ineens ziek blijkt te zijn. Den Dulk: „Dat zijn toch allemaal pluspunten als je moet kiezen tussen verschillende banen.”

 

Maar ze plaatst ook een kanttekening bij zulke verloven: „Binnen bedrijven moet het niet alleen blijven bij regelingen, er moet ook een cultuurverandering plaatsvinden. Leuk natuurlijk dat je als vader een maand betaald vrij kunt krijgen als je kind is geboren, maar als je collega’s je vervolgens zien als ‘minder carrièregericht’ als je die dagen daadwerkelijk opneemt, hebben we er nog niks aan.”

 

Bron: nrc.nl

5 tips bij een burn-out

Het begint langzaam door te dringen dat het voorkomen van psychische ellende veel aantrekkelijker is dan het moeten laten behandelen ervan. Sommige mensen doen alles goed, en krijgen toch een burn-out. Toch is het nemen van je eigen aandeel ook psychologisch het beste wat je kunt doen, aldus psychiater en hardloper Bram Bakker. Als je er alles aan hebt gedaan is het beter te verteren als je toch uitvalt, zoveel is zeker.

 

1. Slaap voldoende

Bezuinigen op het belangrijkste herstelmechanisme van ons lichaam is het onverstandigste dat je kunt doen. Bijna alle psychische ellende volgt op een verstoring van de normale, gezonde slaap. Heb je het druk, dan heb je meer slaap nodig! Slaap je minder dan vroeger? Dan is er misschien wel sprake van risicogedrag…

 

2. Ontspan voldoende

We hebben allemaal bezigheden waar we enorm van opknappen, hoe onbenullig of kinderachtig ze soms ook zijn. Geef jezelf tijd en ruimte voor dit vertier. Ga je postzegelverzameling bijwerken, koop een vishengel, brei een sjaal of spaar voetbalplaatjes. Alle activiteiten die je uit een piekermodus trekken helpen, en dat ze misschien best kinderachtig zijn moet je niet deren, het is gewoon lekker.

 

3. Beweeg voldoende

Je hoeft echt geen marathon te gaan lopen, maar ons hoofd houdt van lichaamsbeweging. Trek daar tijd voor uit, zet het in de agenda en houd je eraan. Wandel tussen de middag, koop een hond of verzin een andere slimme smoes om te bewegen. Een parkeerplaats die iets verder weg is van de plek waar je moet zijn helpt ook al. En neem altijd de trap!

 

4. Rust, reinheid en regelmaat

Je bespaart jezelf veel energie door routines in te bouwen in je leven. Sta op een vaste tijd op, eet regelmatig en gezond en zorg dat dit automatismen worden. Als iedere dag anders is betekent dat een forse aanslag op je incasseringsvermogen, zelfs als je dat op het moment zelf niet merkt.

 

5. Ga de strijd aan met stress

We hebben een heel simpele maat voor ontspanning bij ons, altijd. Wie rustig kan ademhalen is ontspannen, per definitie. Zet drie keer per dag je ademhaling in de rustige stand, daarmee train je de ‘uitknop’ van je systeem. En als je dit goed kunt: juist op de momenten dat je stress ervaart een ademhalingsoefening doen werkt fantastisch. Mijn favoriete situatie: in de auto, in een lange file...

 

Bron: Sportrusten.nl

Copyright © Fluitend naar je werk 2018 Webdesign & CMS : DO IT-online