Fluitend naar je werk

Actueel...

Werkstress blijft taai en veelkoppig monster

Werkstress blijft taai en veelkoppig monster
Geplaatst op: 15 augustus 2018

Tussen 2014 en 2016 steeg het percentage werkgevers met actief beleid tegen werkstress van 69 naar 77 procent. Dat heeft staatssecretaris Van Ark van SZW de Tweede Kamer per brief laten weten

Lees verder...
Hoe voorkom je vakantieblues?

Hoe voorkom je vakantieblues?
Geplaatst op: 15 augustus 2018

Vrijwel ieder jaar aan het einde van de zomervakantie word ik benaderd door de media; of ik adviezen heb om het vakantiegevoel vast te houden, om weer op te starten na de vakantie, hoe de vakantieblues te voorkomen? Hierbij mijn tips.

Lees verder...
Vrijwilligerswerk kan een slimme carrièremove zijn

Vrijwilligerswerk kan een slimme carrièremove zijn
Geplaatst op: 23 juli 2018

Zit je tijdelijk zonder werk, wil je na een burn-out langzaam weer wennen aan de werkvloer of je cv uitbreiden? Vrijwilligerswerk is niet alleen bomen snoeien en koffiedrinken

Lees verder...

Volg ons

twitterlinkedin


Leren van successen

Wanneer te gebruiken?

Deze methode is bij uitstek geschikt om een andere toon te zetten voor een intervisiesessie. Vaak worden problemen of lastige situaties genomen als basis voor de intervisie. Bij het leren van successen staat juist hetgeen gelukt is centraal. Door uit te gaan van energie, kracht en kansen bereiken de groep en inbrenger sneller een perspectief op mogelijkheden, in plaats van onmogelijkheden.

 

Hoe werkt de methode?

 

Stap 1   Introductie succes ervaringen (15 minuten)

De inbrenger vertelt –liefst uitgebreid- over zijn succeservaringen. Het gaat niet alleen om het succes zelf, maar ook om de context. De andere deelnemers luisteren en schrijven op wat naar hun idee factoren zijn die het succes mogelijk hebben gemaakt.

 

Stap 2   Inventarisatie succesfactoren en contextkenmerken (20 minuten)

Op een flap worden succesfactoren geïnventariseerd, mogelijk uitgesplitst naar (links) initiatieven en acties van de inbrenger, (rechts) de contextkenmerken. De inbrenger denkt mee, corrigeert en vult aan.

 

Stap 3   Verdieping (15 minuten)

Een ronde van vragen stellen en goed luisteren. Probeer uit de aanvullende informatie van de inbrenger, en uit combinatie van de succesfactoren, “vondsten” te destilleren: tot dan toe onzichtbare succesfactoren. De nieuwe (dieperliggende?) succesfactoren worden op een tweede flap genoteerd.

 

Stap 4   Evaluatie (10 minuten) 

Beantwoord met elkaar de vraag: ‘Wat leren we hier nu van?’.

 

Bron

E. de Haan (2001) Leren van collega’s. Praktijkboek intercollegiale consultatie. Assen, van Gorcum.

 

Copyright © Fluitend naar je werk 2018 Webdesign & CMS : DO IT-online