Fluitend naar je werk

Actueel...

Liever meer verlof dan een auto van de zaak

Liever meer verlof dan een auto van de zaak
Geplaatst op: 15 februari 2018

Niet het salaris, maar een goede balans tussen werk en privé is voor veel werknemers het belangrijkst bij de keuze van een baan.

Lees verder...
5 voorspellingen voor 2018 over werk

5 voorspellingen voor 2018 over werk
Geplaatst op: 15 februari 2018

Outsourcing aan robots, positieve leiders en feedforward-gesprekken: dat staat ons in 2018 te wachten. En bovendien dat work-life balance niet meer van deze tijd is.

Lees verder...
8 tips om je grenzen aan te geven en te behouden

8 tips om je grenzen aan te geven en te behouden
Geplaatst op: 15 februari 2018

Grenzen zijn essentieel voor een goede relatie en eigenlijk ook voor een gelukkig leven. Maar waar ligt nou jouw grens? Hoe voel je aan wat jouw grenzen zijn en hoe geef je dan je grenzen aan?

Lees verder...
5 tips bij een burn-out

5 tips bij een burn-out
Geplaatst op: 14 december 2017

Het begint langzaam door te dringen dat het voorkomen van psychische ellende veel aantrekkelijker is dan het moeten laten behandelen ervan. Sommige mensen doen alles goed, en krijgen toch een burn-out. Toch is het nemen van je eigen aandeel ook psychologisch....

Lees verder...

Volg ons

twitterlinkedin


Leren van successen

Wanneer te gebruiken?

Deze methode is bij uitstek geschikt om een andere toon te zetten voor een intervisiesessie. Vaak worden problemen of lastige situaties genomen als basis voor de intervisie. Bij het leren van successen staat juist hetgeen gelukt is centraal. Door uit te gaan van energie, kracht en kansen bereiken de groep en inbrenger sneller een perspectief op mogelijkheden, in plaats van onmogelijkheden.

 

Hoe werkt de methode?

 

Stap 1   Introductie succes ervaringen (15 minuten)

De inbrenger vertelt –liefst uitgebreid- over zijn succeservaringen. Het gaat niet alleen om het succes zelf, maar ook om de context. De andere deelnemers luisteren en schrijven op wat naar hun idee factoren zijn die het succes mogelijk hebben gemaakt.

 

Stap 2   Inventarisatie succesfactoren en contextkenmerken (20 minuten)

Op een flap worden succesfactoren geïnventariseerd, mogelijk uitgesplitst naar (links) initiatieven en acties van de inbrenger, (rechts) de contextkenmerken. De inbrenger denkt mee, corrigeert en vult aan.

 

Stap 3   Verdieping (15 minuten)

Een ronde van vragen stellen en goed luisteren. Probeer uit de aanvullende informatie van de inbrenger, en uit combinatie van de succesfactoren, “vondsten” te destilleren: tot dan toe onzichtbare succesfactoren. De nieuwe (dieperliggende?) succesfactoren worden op een tweede flap genoteerd.

 

Stap 4   Evaluatie (10 minuten) 

Beantwoord met elkaar de vraag: ‘Wat leren we hier nu van?’.

 

Bron

E. de Haan (2001) Leren van collega’s. Praktijkboek intercollegiale consultatie. Assen, van Gorcum.

 

Copyright © Fluitend naar je werk 2018 Webdesign & CMS : DO IT-online