Fluitend naar je werk

Actueel...

10 krachtige lessen die je alleen leert door ervaring

10 krachtige lessen die je alleen leert door ervaring
Geplaatst op: 24 mei 2018



Lees verder...
39 snelle aanpassingen die je CV beter doen opvallen

39 snelle aanpassingen die je CV beter doen opvallen
Geplaatst op: 6 mei 2018

Nog maar weinig tijd, maar toch vastberaden om die nieuwe baan te pakken te krijgen? Deze snelle tips maken alsnog het verschil!

Lees verder...
9 kostbare tips om tijd te stelen ... voor jezelf

9 kostbare tips om tijd te stelen ... voor jezelf
Geplaatst op: 6 mei 2018

Laat niets of niemand jouw tijd afpakken, maar laat het zeker zelf niet wegglippen. Enkele tips om jouw tijd weer voor jezelf op te eisen en je eigen succes te plannen.

Lees verder...
11 simpele trucs om minder te piekeren

11 simpele trucs om minder te piekeren
Geplaatst op: 6 mei 2018

Heb je soms het gevoel dat je aan veel te veel dingen tegelijk aan het denken bent? Erger nog, je maakt je constant zorgen om al dan niet nutteloze dingen. Blijf je in een vicieuze piekercirkel zitten? Gebruik dan deze tips om die door te doorbreken.

Lees verder...

Volg ons

twitterlinkedin


Leren van successen

Wanneer te gebruiken?

Deze methode is bij uitstek geschikt om een andere toon te zetten voor een intervisiesessie. Vaak worden problemen of lastige situaties genomen als basis voor de intervisie. Bij het leren van successen staat juist hetgeen gelukt is centraal. Door uit te gaan van energie, kracht en kansen bereiken de groep en inbrenger sneller een perspectief op mogelijkheden, in plaats van onmogelijkheden.

 

Hoe werkt de methode?

 

Stap 1   Introductie succes ervaringen (15 minuten)

De inbrenger vertelt –liefst uitgebreid- over zijn succeservaringen. Het gaat niet alleen om het succes zelf, maar ook om de context. De andere deelnemers luisteren en schrijven op wat naar hun idee factoren zijn die het succes mogelijk hebben gemaakt.

 

Stap 2   Inventarisatie succesfactoren en contextkenmerken (20 minuten)

Op een flap worden succesfactoren geïnventariseerd, mogelijk uitgesplitst naar (links) initiatieven en acties van de inbrenger, (rechts) de contextkenmerken. De inbrenger denkt mee, corrigeert en vult aan.

 

Stap 3   Verdieping (15 minuten)

Een ronde van vragen stellen en goed luisteren. Probeer uit de aanvullende informatie van de inbrenger, en uit combinatie van de succesfactoren, “vondsten” te destilleren: tot dan toe onzichtbare succesfactoren. De nieuwe (dieperliggende?) succesfactoren worden op een tweede flap genoteerd.

 

Stap 4   Evaluatie (10 minuten) 

Beantwoord met elkaar de vraag: ‘Wat leren we hier nu van?’.

 

Bron

E. de Haan (2001) Leren van collega’s. Praktijkboek intercollegiale consultatie. Assen, van Gorcum.

 

Copyright © Fluitend naar je werk 2018 Webdesign & CMS : DO IT-online