Fluitend naar je werk

Actueel...

Werkstress blijft taai en veelkoppig monster

Werkstress blijft taai en veelkoppig monster
Geplaatst op: 15 augustus 2018

Tussen 2014 en 2016 steeg het percentage werkgevers met actief beleid tegen werkstress van 69 naar 77 procent. Dat heeft staatssecretaris Van Ark van SZW de Tweede Kamer per brief laten weten

Lees verder...
Hoe voorkom je vakantieblues?

Hoe voorkom je vakantieblues?
Geplaatst op: 15 augustus 2018

Vrijwel ieder jaar aan het einde van de zomervakantie word ik benaderd door de media; of ik adviezen heb om het vakantiegevoel vast te houden, om weer op te starten na de vakantie, hoe de vakantieblues te voorkomen? Hierbij mijn tips.

Lees verder...
Vrijwilligerswerk kan een slimme carrièremove zijn

Vrijwilligerswerk kan een slimme carrièremove zijn
Geplaatst op: 23 juli 2018

Zit je tijdelijk zonder werk, wil je na een burn-out langzaam weer wennen aan de werkvloer of je cv uitbreiden? Vrijwilligerswerk is niet alleen bomen snoeien en koffiedrinken

Lees verder...

Volg ons

twitterlinkedin


Energiehuishouding

Onderstaande oefening is bedoeld om voor jezelf bij te houden hoe het met jouw energiebalans gesteld is. De oefening bestaat uit 2 delen.

 

Deel 1

Houd minimaal 7 dagen een “dagboekje” bij; als je wilt mag het natuurlijk ook langer dan 7 dagen. Schrijf aan het einde van iedere dag op wat jou die dag energie gegeven heeft en wat jou die dag energie gekost heeft. Je kunt hierbij denken aan dingen die je meegemaakt hebt, zelf ondernomen hebt, ontmoetingen, vergadering die goed liep, iets dat je gehoord of gezien hebt. Het maakt niet uit. Het hoeft niet groots te zijn; let vooral ook op kleine dingen. Bijv. het feit dat het mooi weer was, gaf je energie.

 

Deel 2

Probeer nu eens onderstaande vragen in te vullen. Je hoeft niet alleen van het dagboekje uit te gaan; het kan natuurlijk zijn dat je voor jouw bekende energiebronnen en energievreters niet bent tegengekomen in de dagen dat je het dagboekje hebt bijgehouden. Neem die dan ook vooral mee bij het beantwoorden van onderstaande vragen.

 

  • Wat kost je energie? Wat zuigt je leeg? (werk en privé). Maak een zo lang mogelijke opsomming. Voorbeelden: vergaderingen die ‘nergens’ over gaan, starheid van collega, negatief gedrag van student.
    Wat zijn de kenmerken van de “energievreters”? Voorbeelden: stress, mijn tijd verdoen, negatief gedrag van anderen.

 

  • Waardoor krijg je energie? Wat voedt je? (werk en privé). Maak een zo lang mogelijke opsomming. Voorbeelden: in de tuin werken, goed gesprek met een student, student die trots is op zijn prestaties, piano spelen.
    Wat zijn de kenmerken van de energiegevers? Voorbeelden: Ergens trots op zijn als het gelukt is, mijn tijd nuttig besteden, positief gedrag van anderen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deze oefening is ontleend uit Rozemarijn Dols, Professionele Loopbaancoaching, Van Duuren Media B.V. 2010.

Copyright © Fluitend naar je werk 2018 Webdesign & CMS : DO IT-online